Jelenlegi hely

admin blogja

Fonyódi Kolbászfesztivál 2013

Tavaly annyira jól éreztem magamat, hogy a Mercury Men csapat színeiben ez évben is versenybe szálltam a Fonyódi Kolbászfesztivál -on.

A csapattal most jobban rákészültünk a versenyre, mint korábban: előre leszerveztük a díszletet, a vendéglátást, gondosan ügyeltünk a részletekre. Ehhez képest pár szervezési baki mégis becsúszott. Ezt úton is köszönöm a csapat nevében a fonyódi Hűtő-Klíma Kft. kedvességét, akik segítségével úrrá tudtunk lenni ezeken a bakikon.

Fonyódi Kolbászfesztivál Hűtő-Klíma Kft.

Ők voltak a jobbunkon, míg balunkon a balatonboglári Húsáruház (Eurotrade Kft.) nyomult, vagyis profi húsos csapat. Azt hiszem néha elég szörnyülködve néztek minket, hogy mit művelünk, de hát a háztáji már csak ilyen.

Fonyódi Kolbászfesztivál, Húsáruház, Eurotrade

Harmadik helyezést értünk el, de megosztott harmadik helyet, vagyis 6-7 másik csapat is hazavihette a bronzérmet.

Fonyódi Kolbászfesztivál

A zsűrizés nem csak a végterméket érinti ezen a fesztiválon, hanem folyamatosan figyelik a csapatokat: milyen módon készíti a kolbászt, milyen a "felhozatal" náluk, de még az egységes megjelenést is figyelembe veszik.

Fonyódi Kolbászfesztivál

Ahogy tavaly, idén is inkább arra helyeztük a hangsúlyt, hogy jól érezzük magunkat, s ennek megfelelően telt a nap. Sokkal pörgősebb volt a verseny, mint tavaly, s ennek megfelelően sokkal jobban el is fáradtunk. Pedig a pörgés miatt inni sem volt nagyon időnk. :)

A Fonyódi Kolbászfesztivál előtti napon Pálinkafesztivál volt ugyanitt, de azt jóval kisebb érdeklődés övezte, mint a kolbászolást. Egyik csapattagunk indult ezen a versenyen, s az első és a harmadik helyet szerezte meg a pálinkájával. Ezt a főzetet aztán másnap szét is osztogattuk az érdeklődök között, nagy sikere volt.

Ami miatt még vissza jártak hozzánk, az Baross kenőmájasa volt. Baross közismert konyhamalac, ha összesöpri a konyhát, akkor abból is tud egy jó levest főzni. Idén is ő volt a kolbászmesterünk, s ugyanazzal a megoldással próbálkozunk, mint tavaly.

Fonyódi Kolbászfesztivál

A kolbász neve Leánycsók, s a hús mellett lecsót és füstölt mangalica szalonnát is tartalmaz. Az én ízlésemnek egy kicsit sok volt a lecsó és a füstösség, de a nagy többségnek bejött ez a megoldás. Laci kaja terén nem hibázik, s remélem a kolbászunk receptjét is elküldi valamikor, hogy közkinccsé tehessem.

Borítékolom, hogy jövőre is indulni fogunk a Fonyódi Kolbászfesztivál -on, s remélhetőleg az is olyan jó hangulatú lesz, mint az idei.

Ilyen volt, ilyen lett

A fórumon olykor véleményt kér valaki egy fényképpel kapcsolatban. Néha szoktam ilyen kérdésekre én is válaszolni, s ezeket írom meg a blogomban ilyen volt, ilyen lett címen.

A lenti fotót Csirkefogó cartárs készítette és kért róla véleményt.

Ilyen volt:

csirkefogó fotója

A véleményem:

Alapvetően teljesen korrekt kis fénykép. A probléma szerintem, hogy nem éles a gyerek szeme, illetve vannak a képen olyan dolgok, melyek elterelik a figyelmet.

Mindig a szemet nézzük először egy fotón, így ha az éles, akkor a többi életlenség már bocsánatos bűn. (Persze, nem a magazinokba szánt fotókról beszélünk.)

Ami nagyon zavar az a lámpa, illetve a bal felső sarokban egy fekete valami. Ezek elterelik a néző figyelmét, mindenképpen meg akartam szabadulni tőlük.

Szűk vágással, szerintem sokkal drámaibbá tehető egy fénykép, s itt is ezt alkalmaztam. Azért 1:1-es arányt választottam, hogy kislány elhelyezése is megfelelő legyen, de a figyelemelterelő objektumok nem látszódjanak. Ha más arányra lenne szükség, akkor már Photoshop -hoz kellene nyúlnom, s inkább retusálással megoldani, mint a vágás trükközésével.

Ilyen lett:

Szuperhold

Gondoltam, ha már itt a Szuperhold, akkor készítek egy olyan fotót, ahol a hold pont Budapest felett látszik. Az eredmény:

Szuperhold. Budapest, 2012.05.05.

Abban biztos voltam, hogy ha a városban vagyok, akkor a házak miatt nem sokat fogok belőle látni, csak ha már magasan jár. Először is megnéztem a Stellarium programban, hogy merrefelé és mikor lesz látható a Hold. Azt láttam, hogy 19:30 és 19:45 között fog valamikor feljönni, s Délkelet az irány. A Google Earth -ben nézegettem a magas pontokat, s a Gellért-hegy sörnyitót tartó csaja látszott jó témának, vagyis felette fogom lefotózni a Holdat.

A Hold várható felbukkanása és a Gellért-hegy között húztam egy egyenest a Google Earth-ban, s kerestem magas pontokat, ahonnan fotózni lehetne. A Kissvábhegy pont erre a vonalra esett, s a Panoramio-ban lehetett látni fotókat is, hogy valóban van rálátás a Gellért-hegyre.

Teljesen elégedett vagyok, hogy ezzel a két szoftverrel így sikerült belőni a helyett. A kép magáért beszél, minden ott van, ahol terveztem.

Sajnos, mikor jött fel a Hold, akkor volt egy felhőréteg a horizont felett, így olyan fotót nem tudtam készíteni, hogy közvetlen a házat felett látszódjon a Szuerphold. A másik szomorúságom, hogy mire felkapcsolták Budapest világítását, akkorra felhős lett az égbolt, s már nem lehetett tisztán látni a Szuerpholdat, csak fátyolosan. Amúgy ez kimondottan bosszant, mert akkor lett volna szép a fotó, ha a földi fények is látszanak. :(

A Holdat és a földi fényeket elég nehéz egyszerre lefotózni, mivel igen nagy a fényesség eltérés. Ha a földi fények is látszanak, akkor kiég a Hold. Ha a Hold van jól lefotózva, akkor minden sötét a földön. Emiatt a fenti képen több módosítást is kellett végeznem LightRoom-ban, hogy így nézzen ki. Photoshop-ot viszont nem használtam.

Nikon D800. Érdemes-e váltanom?

Gondolkodom, hogy Nikon D700-ról érdemes-e váltanom.

Alapvetően az új Nikon D4 tetszik, de az biztos, hogy nem tudom kitermelni az 1,4 millió Ft-os árát annyi éven belül, hogy megérné ebbe beruháznom. Most biztosan nem. A Nikon D4 amúgy a fizikai adottságai miatt tetszik.

Viszont a D4 miatt biztosan lesz több D3s is a használt piacon, s elgondolkodtam, hogy érdemes lenne-e esetleg abba az irányba menni? Kapásból azt mondanám, hogy nem. De miért nem?

Ha ilyen kérdést teszünk fel magunknak, akkor azt kell megnézni, hogy mi az ami számunkra fontos? A gyors sorozat, a súly, a kezelhetőség vagy az, hogy lásson éjjel is a fényképező?

Számomra a dinamika.

Ha előveszem a filmes gépeimmel készített fotóimat, akkor azt látom, hogy azok sokkal dinamikusabbak, mint a digitális gépeimmel készítettek. Na ez az, ami nekem nagyon hiányzik régről.

Vagyis nekem abba az irányba érdemes mennem, ahol a nagyobb dinamikát megkapom. A középformátum nem jön szóba, bár néha elkap az indulat, hogy egy középformátumú filmes gépbe kellene beruháznom, s nem digitálisba. De laborkodni nem akarok újra, s a digitális fotózás kényelmét sem adnám fel.

A Nikon D800 pont ezt kínálja: nagyobb dinamika és nagyobb színmélység.

Hogy honnan tudom?

Van egy nagyon jó fényképező összehasonlító oldal, a Snapsort. Itt össze lehet hasonlítani a gépeket, s ezt tökéletesen oldja meg ez az oldal. Nikon D800 összehasonlítások:

Nikon D3X

Nikon D3s

Nikon D700

 

Illetve még egy oldalt érdemes megnézni: a DXOmark weblapját. Itt eretnek módon már középformátumú gépekhez hasonlítják a 800-at.

Ha valaki feltenné azt a kérdést, hogy miért nem egy Canon-hoz hasonlítom a gépemet, akkor arra az a válasz, hogy objektíveket nem áll szándékomban cserélni, vagyis a Canon nálam soha nem jön szóba.

Persze, ezek az összehasonlítások a technikai paramétereket vetik össze, s nem a gépekkel készített fényképeket. Egy szubjektív összehasonlítás is fontos lenne, mert nem mindig a legjobb műszaki paraméterekkel rendelkező ketyere adja a legjobb megoldást.

Lényeg, a lényeg: nem érdemes D3x/D3s -ben gondolkodnom, nem azt az alternatívát nyújtják, mint ami számomra fontos. A D800 az én utam.

Melyiket szeressem? Nikon D700, Nikon D800? Nikon D3s/D4?

Nemrég kijött a Nikon D800 és a Nikon D4 váz. Ilyenkor elkezd csorogni az ember nyála, s kezd filózni azon, hogy érdemes-e váltani?

Nikon D4, Nikon D800

A válasz egyszerű: meglévő full-frame (FX) váz esetén nem.

Ha kitermelte a meglévő gép az árát, s az új is kifogja, akkor persze, érdemes az újabb technikát megvenni. Minden más esetben úri huncutság a csere. Inkább érdemes egy jobb minőségű objektívbe fektetni, mint vázba. Ilyen obik szerintem a 24/f1.4, illetve a 85/f1.4. A 24/f1.4 majdnem ott van árban, mint az új D800.

Cropos (DX) vázak esetén (D90, D300 stb.) szerintem akkor érdemes full-frame-re (FX) váltani, ha megvan az az objektív park, ami szükséges az FX vázhoz. Vagy legalábbis van egy olyan objektívünk, ami ki tudja ezt használni. Konkrétan a 50/f1.4 -re, illetve az 50/f1.8 -ra gondolok. Ezek egyáltalán nem drága objektívek az általuk nyujtott minőséghez képest. Ezek az 50-esek képesek már úgy izolálni a témát a háttértől, amire a nagyközönség azt mondja, hogy "profi fotó".

Pl. esküvői fotózásnál a FX váz és a 50/f1.4 egy tökéletes kombó: a templomban vaku nélkül is tudunk szép képeket készíteni, nincs 1,5-ös szorzó, vagyis nem kell nagyon eltávolodni a témától stb. Az 50/f1.4 pedig már megfelelően gyors is, vagyis ha kisgyerek is van a koszorús lányok között, akkor azzal is "elbírunk". :) Amúgy én az 50/f1.4 előtt sokáig a 50/f1.8 -at használtam, s az is tökéletesen megfelelő. Tényleg, csak AF (autófókusz) sebességével volt gondom, de az is inkább koncertek esetén, nem esküvőn.

A Nikon-ban az a jó, hogy az FX vázra fel lehet rakni DX objektívet. Mikor késett a 17-35/f2.8 -om beszerzése, s a Szigetre mindenképpen kellett a nagylátó, akkor a D700-on 12-24/f4 -el fotóztam. Teljesen jó volt, főleg, hogy szerintem valami zseniális objektív a 12-24/f4. Az f4 miatt sem kellett aggódnom, a váz AutoISO-ját elengedtem ISO3200-ig, s fel sem tűnt, hogy nem egy 2.8-as obi van a vázon. Két kép a D700 és 12-24/f4 kombinációból.

Sziget - Nikon D700 - 12-24/f4

Mikor ezeket a képeket készítettem, akkor kikapcsoltam a váz azon funkcióját, hogy levágja a FX-DX különbség miatt keletkező területet. Így még egy kicsit "szélesebb" is lett a 12-24, igaz a széleken itt már jelentősen torzított.

Sziget - Nikon D700 - 12-24/f4 Sziget - Nikon D700 - 12-24/f4

Vagyis cropos vázak esetén, főleg, ha valaki esküvői fotózásra adja a fejét, akkor érdemes váltani FX-re. Nincs is tökéletesebb alkalom DX-ről FX-re való áttérésre, mint most, mikor a D800 miatt páran eldobják a még kihasználatlan (értsd: nem termelte ki az árát) D700 vázukat. Egy dolgot ne feledjünk: a váltásnál a memóriakártya plusz költség lehet. A D700 csak CF kártyát eszik meg, aki eddig SD-ben utazott, annak szükséges lesz ilyet is venni. Szerencsére nem kellenek a hypergyors kártyák, én pl. teljesen jól elvagyok a SanDisk Extreme III -al is.

Akik pedig azon szoktak aggódni, hogy tönkre megy-e egy használt fényképező zárja, azoknak itt az adatbázis, ahol megtudhatják, hogy meddig élnek a tükörrefélexes gépek zárjai:

http://www.olegkikin.com/shutterlife/

A Nikon D700 esetén a gyár 150 ezer felvételt garantál. Az adatbázis szerint a D700 zár átlagos élettartama: 133 ezer expo:

http://www.olegkikin.com/shutterlife/nikon_d700.htm

Szerintem teljesen korrekt. Sőt, ha jól megnézzük az adatokat, akkor látni, hogy sokkal tovább is bírják a zárak, akár 400 ezer expo-ig is. (A miheztartás végett: Ha minden héten ellősz ~2000 fényképet, akkor egy év alatt eljuthatsz a 100 ezer expoig. Aki a fotózásból él annál játszik csak ez szerintem. Amúgy pedig mint az autó esetén: évi 10-20 ezer között raknak bele átlagosan egy a vázba az emberek.)

No, de mi a helyzet annál, akinek D700-uk van? Mint nekem. Érdemes váltanom? Ha igen, akkor melyiket szeressem? Nikon D700, Nikon D800? Vagy inkább egy használt D3s? Vagy gyűjtsek D4 -re? A következő postban leírom ezt is, hogy szerintem mi a helyzet.