Jelenlegi hely

repost

Tét Fest - Celeb Sokkoló Együttes

Polgár Peti és együttese korai fellépő volt a Tét Fest-en.

Szerintem szörnyű nappal koncertet fotózni, sokkal látványosabb minden, ha sötét van. Szerencsére mindezt ellensúlyozta a koncert utáni fotózás a szép ződ gyepen.

Vicces egy társaság, annyi szent, nem kellett őket rábeszélni semmi hülyeségre, nyomják maguktól.

A kisfiút viszont rá kellett beszélnem, hogy metálvillázzon, aztán elég volt neki egyszer megmutatni, már nyomta is.

Képrecept, ha már vakuzni kell

Kerüld a vakut, ha lehet. Ha nem, akkor ésszel.

A fenti kép természetesen a bringavásárlás kapcsán született, 14 év után megadta magát a bringám: kihajlott papucs, beállíthatatlan váltó, szétesett hátsó agy, folyamatos defektek. A képen egy cross bringa, a tavalyi Kona Dew FS látható.

Nincs annál rosszabb, mint telibe vakuzni a témát éjjel. Az ilyen képeken vagy homályos alakok vannak, mert a beépített vaku 3-4 métert tudott csak, vagy egy nagy rakás kimerevített bénaság.

Ha mégis vakuznunk kell, s csak a gépünk vakujával tudjuk ezt megoldani, akkor viszonylag könnyedén vihetünk életet egy fényképbe. Persze, ehhez olyan gép kell, aminek van manuális beállítási lehetősége. Akinek nem ilyen van, annak eleve nem volt erre igénye, nem is nekik szól ez a post.

A lényeg, hogy a vakut második redőnyre kell szinkronizálni. A vaku beállítása között kell keresni olyat, hogy "slow sync" vagy "rear". Fogalmam sincs, hogy magyar menü esetén miképpen nevezhetik el ezt a funkciót, vélhetően "lassú szinkron" -nak fordíthatják.

Ha ezt beállítottuk, akkor állítsuk a blendét kicsit szűkebbre, f4 -re vagy nagyobb értékre. Én f4-et vagy f8-at szoktam állítani, de inkább az utóbbit. Egyrészt lesz mélységélesség, másrészt az lámpák fényére klassz csillagszerű sugarakat varázsol ez a beállítás.

A záridőt 1/30 és 2 másodperc közé állítsuk, kinek mi tetszik. Akár hosszabbal is meg lehet próbálkozni, de rövidebbel nem érdemes, akkor elmarad a hatás. 1/15 -öt szerintem ott érdemes használni, ahol a háttér is kell a képre: beltér, forgalmas utca, stb. A hosszabb záridőt (pl. 2 másodperc) ott érdemes használni, ahol a hátteret nyugodtan összemoshatjuk. Mint a fenti képen is, ami 2 másodperccel készült, s a Megyeri híd van a háttérben. A kezünk úgy is beremeg ennyi idő alatt, de akár erre kreatív módon rá is játszhatunk. A vaku pedig ki fogja merevíteni a főtémát.

A képen utólag expo és világosság korrekciót végeztem, de a LightRoom automata módjában. Erre bármelyik feldolgozó program képes, sőt a Nikon D40x -től már a fényképező menüjében is van ilyesmire lehetőség.

Sziget – hangulatfotó III.

Ezek a képek - az előzőekkel ellentétben - kimondottan ott és akkor készültek, mikor elkapott egy hangulat.

Ehhez nekem általában a Matrix-beli Neo első gyakorló ugrásának megfelelő állapotra van szükségem, vagyis ki kell ürítenem az agyamat. (Nos, az ital, vagy más ezen nem segít, az pont az ellenkezője, megtölti az agyamat.)

Ilyenkor olyan, mintha rohanna körülöttem a világ, én pedig lassan mozognék. Egy lövésre van lehetőség, ismétlés vagy korrigálás nincs, mivel az már nem "az" a fénykép lenne.

Ha átjön a feeling, akkor annak örülök...

Sziget – hangulatfotó II.

Ezek a képek szintén elkapott pillanatok a 2010-es Sziget Fesztiválról, utólag válogattam a hangulatfotó posthoz.

Persze, az elkapott pillanatok is egy adott hangulatot tükröznek, de én szoktam olyat is csinálni, hogy kimondottan a hangulat képeit keresem. Erről, majd a III. részben.

Ha jövök megyek, akkor mindig készen állok arra, hogy elkapjak egy-egy témát. Emiatt a fényképezőt a következő módon használom:

Nem használok objektívsapkát, mert túlságosan sok idő levenni. Ha féltem az obit, akkor rakok rá objektívvédőt. Én a Hoya Pro sorozata mellett kötöttem ki, sajnos nem olcsó mulatság. A másik fontos óvintézkedés, hogy mindig fent van az objektív árnyékolója. Akkor is, ha nincs napsütés. Sokan nem tudják, de az árnyékoló másik szerepe pontosan az, hogy megvédje az objektívet. Nem egyszer löktek fel, úgy, hogy a gépet csaptam a falhoz. Ilyenkor általában az árnyékoló kapja az ütést, s ha el is törik, az nem egy drága alkatrész.

Napközben P módban, szürkület után viszont M vagyis manuális módban használom a gépet. Általában a fényhez állítom a rekeszt, sötétben pl. f/2.2, de ha olyan a téma, akkor kinyitom f/1.4 –re is. A záridőt 1/160 –on használom, azzal egy ember gyors mozdulatát is el lehet kapni. Esetleg felmegyek 1/125 –re.

Ha vakuzom – újabban nem szoktam –, akkor Rear szinkronra állok, s felmegyek 1/20 –ra az idővel. Ekkor lesz egy kis bemozdulás a képen, amit aztán a vaku kimerevít, s jó kis dinamikus fotók készülnek. A vakunál a kis fehér fényterelőt ki szoktam húzni, hogy ne verjem telibe a témát, illetve sokszor leveszem 1 –el a vaku beállítását. (Lassan ezt már party fotós beállításnak kellene hívni.)

A Nikon gépek egyik szuper jó lehetősége az Auto ISO funkció. Vagyis a gép beállítható úgy, hogy a mért fény mértékének megfelelően növelje a gép érzékenységét. Én 1/60 –ra állítom, vagyis ha ennél hosszabb idő kellene a fénymérés alapján, akkor növeli az ISO-t. D200/D300 esetén ISO800 –ig, míg D700 esetén ISO3200 –ig engedem a gépet. Ez hihetetlen módon tudja segíteni a gyors fotózást.

Az autofókuszt S (single) módban használom ilyenkor, ezzel gyorsabban tudok fókuszt találni. Persze, kell hozzá egyfajta gyakorlottság, de ez nem ördöngösség. Gondolom C (continuous) mód is jó lehet, csak én azt nem nagyon szeretem.

Istvántelek, MÁV gőzmozdony telep

Sikerült bejutási engedélyt szereznünk az istvántelki MÁV remizbe, ahol a a régi gőzmozdonyokat tartják, illetve szerelik őket. Pár werk a mai napból.

Isten megteremté a fotóst.

Az igazi fotóst nem zavarja a környezet.

Porfényfotó

Marcell az idegenvezető.

 Kukucs

Tudod-e fiam, hogy hány méter cső kell a kazánhoz? És azt, hogy hány szög van a kerék felületén? És szerinted 16 bar nyomásnál hány fokon forr a víz?

Az életveszélyes nagyremiz.

(c) Galambos Gerzson Gergely

424-es gőzős

Kívülről, az áramvonalasított csodagép.
 



Belülről a laza pilótafülke, tényleg olyan, mint egy versenygép.
 


Gondolom a piros a meleg, a kék a hideg, a szürke meg a ...., a fene tudja. :-)
 


Műszerek és kilátás jobb oldalon. Amúgy összesen 13 darab műszer van, az egyik
40 bar-ig mér.
 






A cowboyos filmeken mindig azt a nagy középső kart rángatják, mikor baj van. :-)
 



Balra fenn a kűrt.
 

REpost

Tudom, hülyén fog kinézni, hogy olyan tartalmakat küldök a blogba, melyeket régen már beküldtem. Ennek pusztán az az oka, hogy nem tudom visszailleszteni a régi blogbejegyzéseimbe a fényképeket.

Egy fotózás köré épülő blog esetén pedig, elég hülyén néz ki, hogy a képek nem látszanak, vagyis inkább az újbóli, dupla tartalom, mint a hiányosság.

Az ok prózai, a régi blogomat csak úgy tudtam megmenteni, hogy a képeket tartalmazó linkek sérültek. Nincs gond, a képek megvannak, de a régi galériát már nem tudom ugyanarra az URL-re visszailleszteni. Új URL-t pedig nem tudok felvenni a megmaradt szövegekbe, mivel azokat a Drupal verzió váltása miatt (v5 -> v7) feed modullal generáltattam, s valami oknál fogva ezekben nem jutnak érvényre a módosítások.

Kb. fél éve halogatom, hogy meglépem ezt, s most eljött az idő.