Jelenlegi hely

Nikon D800

Nikon D800. Érdemes-e váltanom?

Gondolkodom, hogy Nikon D700-ról érdemes-e váltanom.

Alapvetően az új Nikon D4 tetszik, de az biztos, hogy nem tudom kitermelni az 1,4 millió Ft-os árát annyi éven belül, hogy megérné ebbe beruháznom. Most biztosan nem. A Nikon D4 amúgy a fizikai adottságai miatt tetszik.

Viszont a D4 miatt biztosan lesz több D3s is a használt piacon, s elgondolkodtam, hogy érdemes lenne-e esetleg abba az irányba menni? Kapásból azt mondanám, hogy nem. De miért nem?

Ha ilyen kérdést teszünk fel magunknak, akkor azt kell megnézni, hogy mi az ami számunkra fontos? A gyors sorozat, a súly, a kezelhetőség vagy az, hogy lásson éjjel is a fényképező?

Számomra a dinamika.

Ha előveszem a filmes gépeimmel készített fotóimat, akkor azt látom, hogy azok sokkal dinamikusabbak, mint a digitális gépeimmel készítettek. Na ez az, ami nekem nagyon hiányzik régről.

Vagyis nekem abba az irányba érdemes mennem, ahol a nagyobb dinamikát megkapom. A középformátum nem jön szóba, bár néha elkap az indulat, hogy egy középformátumú filmes gépbe kellene beruháznom, s nem digitálisba. De laborkodni nem akarok újra, s a digitális fotózás kényelmét sem adnám fel.

A Nikon D800 pont ezt kínálja: nagyobb dinamika és nagyobb színmélység.

Hogy honnan tudom?

Van egy nagyon jó fényképező összehasonlító oldal, a Snapsort. Itt össze lehet hasonlítani a gépeket, s ezt tökéletesen oldja meg ez az oldal. Nikon D800 összehasonlítások:

Nikon D3X

Nikon D3s

Nikon D700

 

Illetve még egy oldalt érdemes megnézni: a DXOmark weblapját. Itt eretnek módon már középformátumú gépekhez hasonlítják a 800-at.

Ha valaki feltenné azt a kérdést, hogy miért nem egy Canon-hoz hasonlítom a gépemet, akkor arra az a válasz, hogy objektíveket nem áll szándékomban cserélni, vagyis a Canon nálam soha nem jön szóba.

Persze, ezek az összehasonlítások a technikai paramétereket vetik össze, s nem a gépekkel készített fényképeket. Egy szubjektív összehasonlítás is fontos lenne, mert nem mindig a legjobb műszaki paraméterekkel rendelkező ketyere adja a legjobb megoldást.

Lényeg, a lényeg: nem érdemes D3x/D3s -ben gondolkodnom, nem azt az alternatívát nyújtják, mint ami számomra fontos. A D800 az én utam.

Melyiket szeressem? Nikon D700, Nikon D800? Nikon D3s/D4?

Nemrég kijött a Nikon D800 és a Nikon D4 váz. Ilyenkor elkezd csorogni az ember nyála, s kezd filózni azon, hogy érdemes-e váltani?

Nikon D4, Nikon D800

A válasz egyszerű: meglévő full-frame (FX) váz esetén nem.

Ha kitermelte a meglévő gép az árát, s az új is kifogja, akkor persze, érdemes az újabb technikát megvenni. Minden más esetben úri huncutság a csere. Inkább érdemes egy jobb minőségű objektívbe fektetni, mint vázba. Ilyen obik szerintem a 24/f1.4, illetve a 85/f1.4. A 24/f1.4 majdnem ott van árban, mint az új D800.

Cropos (DX) vázak esetén (D90, D300 stb.) szerintem akkor érdemes full-frame-re (FX) váltani, ha megvan az az objektív park, ami szükséges az FX vázhoz. Vagy legalábbis van egy olyan objektívünk, ami ki tudja ezt használni. Konkrétan a 50/f1.4 -re, illetve az 50/f1.8 -ra gondolok. Ezek egyáltalán nem drága objektívek az általuk nyujtott minőséghez képest. Ezek az 50-esek képesek már úgy izolálni a témát a háttértől, amire a nagyközönség azt mondja, hogy "profi fotó".

Pl. esküvői fotózásnál a FX váz és a 50/f1.4 egy tökéletes kombó: a templomban vaku nélkül is tudunk szép képeket készíteni, nincs 1,5-ös szorzó, vagyis nem kell nagyon eltávolodni a témától stb. Az 50/f1.4 pedig már megfelelően gyors is, vagyis ha kisgyerek is van a koszorús lányok között, akkor azzal is "elbírunk". :) Amúgy én az 50/f1.4 előtt sokáig a 50/f1.8 -at használtam, s az is tökéletesen megfelelő. Tényleg, csak AF (autófókusz) sebességével volt gondom, de az is inkább koncertek esetén, nem esküvőn.

A Nikon-ban az a jó, hogy az FX vázra fel lehet rakni DX objektívet. Mikor késett a 17-35/f2.8 -om beszerzése, s a Szigetre mindenképpen kellett a nagylátó, akkor a D700-on 12-24/f4 -el fotóztam. Teljesen jó volt, főleg, hogy szerintem valami zseniális objektív a 12-24/f4. Az f4 miatt sem kellett aggódnom, a váz AutoISO-ját elengedtem ISO3200-ig, s fel sem tűnt, hogy nem egy 2.8-as obi van a vázon. Két kép a D700 és 12-24/f4 kombinációból.

Sziget - Nikon D700 - 12-24/f4

Mikor ezeket a képeket készítettem, akkor kikapcsoltam a váz azon funkcióját, hogy levágja a FX-DX különbség miatt keletkező területet. Így még egy kicsit "szélesebb" is lett a 12-24, igaz a széleken itt már jelentősen torzított.

Sziget - Nikon D700 - 12-24/f4 Sziget - Nikon D700 - 12-24/f4

Vagyis cropos vázak esetén, főleg, ha valaki esküvői fotózásra adja a fejét, akkor érdemes váltani FX-re. Nincs is tökéletesebb alkalom DX-ről FX-re való áttérésre, mint most, mikor a D800 miatt páran eldobják a még kihasználatlan (értsd: nem termelte ki az árát) D700 vázukat. Egy dolgot ne feledjünk: a váltásnál a memóriakártya plusz költség lehet. A D700 csak CF kártyát eszik meg, aki eddig SD-ben utazott, annak szükséges lesz ilyet is venni. Szerencsére nem kellenek a hypergyors kártyák, én pl. teljesen jól elvagyok a SanDisk Extreme III -al is.

Akik pedig azon szoktak aggódni, hogy tönkre megy-e egy használt fényképező zárja, azoknak itt az adatbázis, ahol megtudhatják, hogy meddig élnek a tükörrefélexes gépek zárjai:

http://www.olegkikin.com/shutterlife/

A Nikon D700 esetén a gyár 150 ezer felvételt garantál. Az adatbázis szerint a D700 zár átlagos élettartama: 133 ezer expo:

http://www.olegkikin.com/shutterlife/nikon_d700.htm

Szerintem teljesen korrekt. Sőt, ha jól megnézzük az adatokat, akkor látni, hogy sokkal tovább is bírják a zárak, akár 400 ezer expo-ig is. (A miheztartás végett: Ha minden héten ellősz ~2000 fényképet, akkor egy év alatt eljuthatsz a 100 ezer expoig. Aki a fotózásból él annál játszik csak ez szerintem. Amúgy pedig mint az autó esetén: évi 10-20 ezer között raknak bele átlagosan egy a vázba az emberek.)

No, de mi a helyzet annál, akinek D700-uk van? Mint nekem. Érdemes váltanom? Ha igen, akkor melyiket szeressem? Nikon D700, Nikon D800? Vagy inkább egy használt D3s? Vagy gyűjtsek D4 -re? A következő postban leírom ezt is, hogy szerintem mi a helyzet.

Nikon D800 és D700 különbségek

Kijött a Nikon D800, melyet a tudása és ára miatt igen sokan vártak. A komolyabb tesztek még készűlnek, de már most látszik, hogy zseniális kis masinát alkotott a Nikon.

Számomra azonban két dolog csalódás a D800-ban:

Megmaradtak ugyanannál az 51 fókuszpontos elrendezésnél, amit a D700 -ban is alkalmaztak az élesség beálítására. Persze, megújították az érzékelési módokat, biztosan sokkal intelligensebb lett a D800 autófókusza.

Viszont AF pont továbbra sincs a fényérzékelő lapka szélén, mind az 51 pont középre koncentrálódik. Ez a gyors, rossz fényviszonyok közötti akciófotózást nem segíti. Ugyanis, nagyon gyenge fényben nem igazán lehet az AF automatikára bízni az élességet, ilyenkor kézzel kell állítani azt.

A másik, szerintem igen lényeges dolog, hogy kihagyták a D800-ból a vakuk távvezérlését. Ez nagyon bosszantó, s vélhetően inkább marketing szempontok miatt, mint azt bármi más indokolná.

Így kénytelen az ember a vázon egy távvezérlésre alkalmas vakut, vagy vakuvezérlőt használni.
Nagyon jó dolog volt kisebb munkák esetén, hogy a váz képes volt a rendszervakukat vezérelni. Eggyel kevesebb vakut kell így cipelni, nem beszélve arról, hogy a plusz vezérlőt meg kell venni, ami százezres tétel.

A 36 Mpixeles felbontás valami eszméletlen, de már olvasom a blogokban, hogy túlságosan is sok. Egy sima JPG kép 20-30 Mbyte -os. Ez tízszerese a D700 által létrehozott méreteknél. Nem írok egzakt számokat, ezt majd a tesztelők megteszik, de kb. ez a helyzet. Lehet tehát venni plusz memória kártyákat, s több memóriát a számítógépünkbe, hogy megbirkózzon a hatalmas fájlokkal.

Ha valaki érdekel részletesebben a D700 és a D800 közötti különbség, akkor ide kattintson

Ha úgy tűnik számodra, hogy ez az írás a "savanyú a szőlő" kategória, akkor abban van valami igazság. :) Tényleg bosszantanak a fenti dolgok, de azért váltanék, sőt, szerintem fogok is nemsokára.

Nikon D800

A fotós világ egy része feszülten lesi, hogy heteken belül kihozza a Nikon a D800 -as fényképezőgépét.

A nagy várakozás oka, hogy a Nikon D700 az egyik legnépszerűbb full frame, vagyis már profinak számító gép, ami még éppen elérhető áron hozzáférhető. A D700 -at fogja váltani a D800, és sokan várják már azokat a ficsöröket, melyek hiányoznak a Canon-nal szembeni versenyben.

Az egyik ilyen a HD videó lehetősége. A Canon az 5D -vel hihetetlen előnyre tett szert a videó területén, manapság már ezzel forgatják a klippeket, s a filmiparban is erősen megvetette a lábát. Pl. a Dr. House egyik epizódját is ezzel vették fel.
 


Onnan lehet látni a klippekben, hogy fényképezővel videóztak, mikor az operatőr iszonytató sokat játszik a mélységélességgel. Hol az előtérben levő valaki éles és a háttér homályos, hol ezt látványosan átváltják. Egyszer majd csak kinövik ezt, de most még nagyon menőőőőő...
 


A Nikon Rumors oldalon olvasható, hogy milyen új tulajdonságokkal bír majd a D800.

Nekem egy D700 -am van, de nem villanyoz fel a lista, nem érzem, hogy váltanom kellene D800-ra.
 

  • Nem vágyom a 36 Mpixel-re, mivel négyszer akkorák lesznek a fájlok, s már így is küzdök a helyhiánnyal, A4-ben sem nyomtatok. 
  • Nem igénylem a SD kártya lehetőséget, jól berendezkedtem CF kártyára.
  • Nem érdekel az arcfelismerő funkció, elég gyorsan tudom így is kezelni az autófókuszt.
  • Nem érdekel a HD videó lehetőség. 

Ahhoz, hogy fényképezővel normális videót készíthessen az ember, még egy csomó kiegészítő kell. Kiegészítő kell, hogy ne remegjen a kép, hogy szépen lehessen fókuszálni, hogy normális legyen a hang stb. Itt egy csomó ilyen látni, s ezek nem olcsó cuccok.

Ami miatt viszont váltanék, az a D700 AF (autófókusz) rendszere. Az szerintem nem klafa.

A D700 AF szenzora ugyanaz, mint a D300-é. 51 ponttal rendelkezik, vagyis ezeken a helyeken tud élességet érzékelni a gép. Az 51 pont hihetetlen jól használható, én a D300 -on imádtam. (D300 -am volt a D700 előtt.) Nagyon könnyű volt a fókuszt átváltani, illetve a 3D-s élességállítással mozgásban levő dolgokat nagyon pontosan lehetett követni.
 



A D300 szenzora viszont kisebb, mint a D700, s azon szépen eloszlik az 51 pont. A D700 esetében - aminek jóval nagyobb a szenzora -, az összes AF pont középre sűrűsödik. Vagyis, hiába van 51 AF pontunk, mozgatni kell a fényképezőt, ha gyorsan akarunk egy kivágáson belül a széleken mozogni. Egy koncerten pedig létszükséglet, hogy gyorsan lehessen váltani, főleg, ha egy vadabb rock banda nyomja.

Annyira nehézkes volt D700-on az 51 pont használata, hogy kis is kapcsoltam, s visszatértem a klasszikus 11 AF pontra. A kevesebb több ebben az esetben, s most újra gyorsan tudok élességet váltani.

Ha ezt megváltoztatná a Nikon a D800 esetében, akkor biztosan csorogna a nyála.