Jelenlegi hely

Lightroom

Csak az a szép zőld gyep...

Ha el akarunk adni egy kocsit vagy egy házat, akkor a fénykép lesz az, ami a vevőt megfogja. Ezért nagyon fontos, hogy olyan fényképeket adjunk a hirdetéshez, melyek felkeltik az érdeklődést. 
Mivel a vevő nem a fénykép alapján fogja megvenni az eladásra szánt javakat, ezért ilyen esetben nem árt, ha egy picit jobb színben tüntetjük fel a dolgokat, hiszen úgy is meg fogja nézni személyesen. 
Persze, nem azt mondom, hogy Photoshop -al szedjük le a hátsó ívről a rozsdát, vagy retusáljunk vakolatot a csupasz falra. Ez igen nagy taplóság, főleg, ha órákat kell utaznia a vevőnek, hogy megnézhesse az eladni kívánt dolgot.
Véleményem szerint, egy pici csalás belefér, tényleg csak azokat a hibákat elfedve, melyek nem befolyásolják nagyban a döntést, de azt a lehetőséget biztosítják, hogy a vevőnk eljöjjön.
Ház, kert eladása esetén manipulálható pl. a fű, melyet könnyen széppé lehet tuningolni, elég hozzá pár mozdulat LightRoom-ban.
A hétvégén Regenyén voltam, s tradicionális versenyt fotóztam, egyik szám a malomkő dobás volt. Innen a kép, melyen a fű egy kicsit kijárt és kiégett. 

Photoshop esetén vélhetően klonozó bélyegzővel hoznám helyre, de a LightRoom -ban ez még egyszerűbb, csak az Átmenetes szűrőt (Gradient filter) kell használni. Első lépésben három szűrővel dinamikusabbá teszem a fényképet.

Egyikkel kicsit besötétítem a füvet:

Másikkal kivilágosítom a fő témát, hogy a szemet oda vezessem.

A harmadikkal pedig a hátteret sötétítem be egy picit, keretet adva a képnek. 
Két módszert is lehet alkalmazni a fű javítására, ezeket akár együtt is használhatjuk. Az egyik szintén az Átmenetes szűrő, aminél meg lehet adni egy kitöltő színt (pirossal bekarikáztam). Ez a szín a "kép elé kerül", mintha egy színezett üvegen át néznénk azt. 
A hatása erőteljes lehet, vagyis könnyen kiszúrható a manipuláció. Ekkor érdemes ennek a szűrőnek a színtelítettségét (Saturation) visszavenni (lásd felső nyíl), s máris sokkal élethűbb a füvünk. 
A kiégett (sárga színű) részeket pedig úgy tüntethetjük el egyszerűen, ha a sárga színt egy kicsit módosítjuk és eltoljuk a zöld irányába. Ehhez a szín manipuláló eszközt kell használnunk, azon belül is a Színárnyalat (Hue) opciót. Csak az adott területre kell bökni és az egérrel a változtatást elvégezni. 
Arra figyeljünk, hogy a szín a fénykép teljes területén módosításra kerül, vagyis nem csak a kérdéses területen hat a Hue funkció. Mondjuk, ha a piros színt eltoljuk lila irányba, akkor győződjünk meg arról, hogy pl. az arc pirosságát nem befolyásoltuk döntően. Ugyanis az arc sárga és piros színek sokasága, s elég hülyén néz ki, ha valakinek lilás az arca.
Ezzel a trükkel a fű zöldebb, az ég kékebb, a leendő vevőnk pedig remélhetőleg kíváncsibb lesz.

Jean, hozzon egy zajszűrőt, kéhem...

A hétvégém azzal telt, hogy zajszűrő szoftvert kerestem. Ilyenkor mindig beleszaladok a PhotoSshop kezelésbe, s kedvem lett kreatívkodni:

Prelude 2.2 4WS

Honda Prelude söralátét Tuborg kedvelőknek. Nevetés

Már a Jim Fizz fotóit feldolgozva sejtettem, hogy egyszer kevés lesz a Lightroom szűrője. Bár ez is teszi szépen a dolgát, sőt a ISO800 -ig nem is kell más, amúgy is csak a nagyon avatott szem szúrja ki egy 1024x768-as képről, hogy zajos. Tim Rippert Owens koncertjén készűlt képeim egy részénél szintén szükségesnek látom, hogy komolyabban szűrjek zajt a fényképeken, így belevágtam, hogy keressek egy számomra megfelelő szűrőt.

Régen a Neat Image -et használtam, de a Win7 áttérés óta nem telepítettem újra. Nem szerettem ezt a szoftvert annak ellenére, hogy  technokrata vagyok, s a Neat Image "mérnöki" megközelítéssel állt a témához. A minőségére nem volt panasz, bár a nagyon sötét tónusok esetén sokszor csődöt mondott. Igaz, ebben az esetben lehetett volna fényképezővel történő kalibráció után zajt szűrni, de mindig is lusta voltam végigcsinálni a procedúrát.

Szóval kerestem egy új szoftvert. A régebbi írások a szokásos két riválist emlegették: a Noise Ninja-t és a Neat Image-et. Mondjuk ez baromi gáz az Interneten, hogy ha nincs kint egy weblapon a dátum, akkor az ember hajlamos azt hinni, hogy az a friss írás, közben 3-4 éve nem aktuális mivel a technológia meg már régen másfelé jár.

Ahol az információ majdnem friss volt, ott a legtöbbet a következő szoftvereket emlegették:

Lightroom
Topaz DeNoise
Nik Dfine 2
Noise Ninja
Noiseware

A Topaz-t és a Noise Ninja-t dicsérték, de az igazság az, hogy majdnem mindegyik szoftver hozott jó és rosszabb eredményt, attól függően, hogy az adott képen milyen jellegű árnyalatok és zaj volt.

Mivel nem volt időm bitvadászkodni, így azt a szoftvert választottam melyről azt olvastam, hogy sok profi használja (köztük Scott Kelby is) és képes nem csak a PhotoShop -al, hanem az általam használt LightRoom -al is együttműködni: Nik Dfine 2. Kicsit sznobra vettem ezt a kiválasztás, na, de nincs időm még ezzel is t*körészni.

Szúnyogok eltüntetése

Ilyen, mikor egy éjjeli fotózásnál a szúnyogok ellepik a felületet.
[G2:17574]
Adobe LightRoom: Spot Eemoval funkció. Zseniálisan jól teszi a dolgát: be kell jelölni a eltüntetendő részt, majd dupla klatty, s keres hozzá egy klónozandó felületet. Az esetek 80%-ában tökéletes eredményt ad, s a nagyobb foltoknál kell csak kézzel keresni klón felületet.
[G2:17579]
A végeredmény.
[G2:17584]

RAW konverter teszt

Ugyanazt a képet két különböző RAW konverterrel dolgoztam fel. Az Adobe esetében olyan preset-et használtam, mely a Nikon Captiure NX színvilágához áll közel. Elméletileg a két képnek majdnem azonosnak kellene lennie:

 

Adobe Lightroom 1.4

LightRoom 1.4

Nikon Capture NX 2.0

Capture NX 2.0

A nagy különbség, hogy az Lightroom-al lágyabb kép jött létre, míg a Capture NX képe sokkal élesebb. Capture NX teljesen default értékeken volt, illetve a WB automata módban. Lightroom esetében egy D200-hoz belőtt Capture NX-et szimuláló preset-tel lett a kép kezelve. Ez a preset tartalmaz élesítést.

Négy ember is azt mondta nekem, hogy a Lightroom megoldása jobban tetszik nekik. Nekem a Captiure NX jött be jobban, mivel tű éles a kép.